Vecka 13 – Om automatlådans förträfflighet…

För oss är en valet att köra automatväxlad bil lika självklart som att ha fjärrkontroll till TV:n – ur bekvämlighetssynpunkt och faktiskt, inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Överallt ser man medtrafikanter som försöker rodda växelspak, ratt och mobiltelefon (och ibland även till och ta hand om barnen i baksätet) samtidigt. Att tryggt kunna ha båda händerna på ratten eller i värsta fall lyfta en hand för att svara i telefon måste väl ändå betyda något? Det är tyvärr aldrig något man hör om i trafiksäkerhetsdebatten. Automatlådan är ju inte heller direkt någon ny uppfinning så det är lite knepigt att utbredningen inte är större. Redan runt 1939/40 användes en 4-växlad Hydra-Matic Single-Range av Oldsmobile och något år senare även av Cadillac. Amerikanerna hade automatväxlade tanks under Andra Världskriget och kunde koncentrera sig på ”serious shooting” medan tyskarna hade fullt upp med att slita i växelspaken mellan salvorna. Nä, vi tror kanske inte automatväxellådan hade någon avgörande betydelse för krigets utgång men ändå… Visst fanns det en tid då automatlådan ökade bränsleförbrukningen jämfört med en manuell bil. Idag är skillnaden försumbar även om det envisa ryktet om gränslös bränsletörst hänger i. Det är t.o.m. troligt att kommande generationers äkta automatväxellådor kommer slå DCT-konceptet (Double Clutch Transmission, även kallad DSG), de robotiserade manuella samt bränslevisparna (manuella) med hästlängder. Long live the automatics!

Pnesionerad amerikansk M5A1 med dubbla V8:or från Cadillac och en 4 växlad Hydra-Maticlåda.

Pensionerad amerikansk M5A1 med dubbla V8:or från Cadillac och en 4 växlad Hydra-Maticlåda.